Dat stelt headhunter Consulting Executive Find op basis van
onderzoek dat het heeft laten uitvoeren onder ICT-ondernemingen
naar de wijze waarop deze omgaan met de huidige economische crisis.
Uit het onderzoek, uitgevoerd door de Haagse Hogeschool,
blijkt dat ICT-bedrijven veel meer aandacht hebben voor de
eigenschappen van commercieel verantwoordelijken,
een aspect waarvoor tijdens de vorige crisis veel minder aandacht was.
De belangrijkste eigenschappen waarover kandidaten moeten
beschikken zijn kennis van de markt, ervaring en gedrevenheid.
In tegenstelling tot de vorige economische recessie blijkt dat
er nu veel minder ICT-bedrijven besparen op marketing & advertising
(19 procent ten opzichte van 42 procent tijdens de vorige crisis).
Ook het aantal ondernemingen dat bespaart op R&D
(Research & Development) is beduidend lager (4 procent ten opzichte
van 14 procent tijdens de vorige crisis).
“De verschillen zijn groot omdat er nu sprake is van een financiële
crisis en geen ICT-crisis zoals aan het begin van dit decennium”,Â
beweert Frank Bakker, partner bij HILL. “Toch zien we hiermee heel
duidelijk aangetoond dat veel bedrijven de lessen die toen geleerd zijn,
nu in de praktijk brengen. De toegenomen aandacht voor kwaliteit
in salesteams, maar ook in marketing en R&D werpt nu duidelijk
vruchten af.”
Esther Schop AG