Een op drie heeft ICT’er nog nooit gezien
31-05-2013
Op de Nederlandse werkvloer is de ict’er bij 37 procent van de werknemers een constante hotline voor ict-problemen. Desalniettemin heeft een op de drie werknemers de ict’er nog nooit gezien. Het merendeel (89 procent) probeert computerproblemen eerst zelf op te lossen, alhoewel dit volgens 41 procent meestal niet lukt. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturewebsite NationaleVacaturebank onder duizend werknemers en werkgevers.
Op de vraag wat werknemers doen als hun computer kapot gaat, zegt 8 procent direct de ict’er te bellen. ‘Nederlandse werknemers vinden dat ze zelf uitstekend overweg kunnen met computers en gaan eerst zelf aan de slag met computerproblemen’, zegt Joop Uitendaal, marketingdirecteur bij NationaleVacaturebank. ‘Maar helaas lukt dit niet altijd. ict’ers zullen er ongetwijfeld niet heel blij mee zijn als collega’s zelf gaan prutsen met computers, dit levert uiteindelijk vaak meer problemen op.’
Over de collega’s van de ict-afdeling heersen aardig wat vooroordelen. Zo denken werknemers dat ict’ers een eigen ruimte met veel beeldschermen hebben en alleen maar zitten te gamen (31 procent) of te programmeren (10 procent). De meesten zien hun ict-collega’s vaak niet eens, omdat ze verstopt zitten tussen de servers (14 procent). ‘Omdat de ict-afdeling meestal niet op de werkvloer bij andere afdelingen zit maar in een andere ruimte, zien de meeste collega’s hen nooit, aldus Uitendaal. ‘Daarbij wordt bij computerproblemen vaak gebeld of gemaild. Door eens wat vaker bij elkaar langs te gaan, worden de vooroordelen minder en het contact beter.’
Computable  Sander Hulsman