IT eist sleutelrol voor zich op in de business

04-07-2014

Het draait tegenwoordig om

SMAC: Social, Mobile, Analytics en Cloud.



Vier IT-thema's om businesskansen te ontwikkelen die bovenaan de ontwikkelagenda
van menig organisatie staan.

Vooruitkijken is lastig, alles gaat nu zo snel. De smartphone van vandaag is over 10 jaar waarschijnlijk een lachertje. Dan zijn we permanent online via bril, horloge of chip onder je huid. Wat verandert er allemaal en wat zijn de mobiele trends waar bedrijven op moeten letten de komende tijd?

Feit is dat mobiel internet en mobiele apps nog dagelijks aan kracht winnen en de verkoopcijfers van smartphones en tablets enorm zijn. De verkoop van desktop pc's daarentegen daalt al jaren. Vorig jaar daalde het aantal verkochte pc's met 9,8 procent. En de vrije val is nog niet ten einde, voorspelde onderzoeksbureau IDC onlangs. Voor 2014 verwacht IDC een wereldwijde krimp van 6 procent. Gartner kwam met soortgelijke cijfers. De mobiele ontwikkelingen gaan heel snel en de rol van apps is daarin sterk groeiend.

Usability

Een gevolg van de verschuiving van desktop naar mobiel is dat we structureel anders gaan werken. Zakendoen kan nu 24/7 en overal, en dat verwachten we dan ook. Dat geldt voor de CEO tot aan de baliemedewerker. Voor software betekent dit dat iedere gebruiker zijn kernactiviteiten anytime, anyplace en anywhere moet kunnen uitvoeren. Dat betekent dat apps snel, simpel en handig moeten zijn. Apps worden steeds kleiner, gericht op één bepaalde functie. Dat maakt ze overzichtelijk en taakgericht.

Handleidingen zijn uit den boze; apps moeten zo gebruiksvriendelijk zijn dat die niet meer nodig zijn. Dat is een groot verschil met desktop-applicaties die werden ingericht met zo veel mogelijk functies. Bij mobiele apps gaat het juist om de kunst van het weglaten. "Usability" (= gebruiksgemak) is het belangrijkst, dus kijk je naar waar het écht om draait en de rest laat je weg. Het draait om de kerntaken en de (werk)situaties van de gebruiker. Die moet je goed in kaart brengen: bij een pc wist je dat de gebruiker aan z'n bureau zat, met mobiel kan dat per situatie verschillen.

Kritische consument

Behalve naar de werkprocessen, moet je als app-ontwikkelaar ook goed kijken naar de gebruikers. Dankzij social media kunnen klanten tegenwoordig letterlijk met één druk op de knop hun mening over je product delen met de hele wereld. In het dagelijks leven worden zakelijk en privé-apps door elkaar gebruikt. Daarom moeten zakelijke apps supergoed zijn, want de ervaring die je als consument gewend bent verwacht je ook zakelijk. Het is dan ook van het grootste belang dat zakelijke apps net zo aantrekkelijk en vooral ook gebruiksvriendelijk zijn als consumenten-apps.

Verder zie je dat veel organisaties achterlopen op medewerkers die hun eigen spullen meenemen naar kantoor. Medewerkers kiezen zelf welke apparaten ze gebruiken. Dat zijn veelal nieuwe, krachtige apparaten; beter dan die ze van de werkgever krijgen. Hiermee worden zakelijk en privé nog meer met elkaar verweven en als 'tegenprestatie' verwacht de medewerker dat hij toegang krijgt tot het bedrijfssysteem en het gebruik van de beschikbare zakelijke apps.

Sleutelrol voor IT

Geen enkele sector ontkomt aan de snelle mobiele ontwikkelingen en al die nieuwe apps. Wie z'n businessmodel niet tijdig aanpast komt - na de film, muziek, de reiswereld, de banken, de verzekeringswereld en uitgeverijen - onherroepelijk aan de beurt. Dus is het zaak om de bestaande bedrijfsvoering continu te evalueren en aan te passen aan de snelle IT-ontwikkelingen. Zeker in sterk concurrerende markten als de groothandel, productie en zakelijke dienstverlening. Als bedrijf moet je meegaan, en liever nog vooroplopen, anders krijg je het echt lastig.

De gevolgen voor bedrijven die dat niet doen, zijn dagelijks zichtbaar. De voorbeelden liggen letterlijk op straat, zie de leegstaande winkelpanden. Een paar voorbeelden van bekende ketens met achterhaalde businessmodellen zijn de Free Record Shop, de boekenwinkels van Polare en juweliersketen Siebel met 36 fysieke vestigingen die onlangs failliet zijn gegaan. Ze hebben te laat ingezien dat hun businessmodellen niet meer werkten. Voorbeelden van bedrijven die zich wel tijdig hebben aangepast en IT en mobiel een sleutelrol hebben gegeven, zijn Wehkamp, BinckBank, Booking.com en Coolblue. En neem ZARA. Daar weten ze precies welke kleur shirt in welke winkel het beste verkoopt. Die vullen ze dan direct aan. Ze zorgen door een waanzinnige IT-component voor logistieke optimalisatie. Terwijl ze in veel landen met fysieke winkels op dure locaties zitten. Zonder zo'n strategische rol voor IT was ZARA niet zo succesvol was geweest.

Klantbeleving voorop

De mobiele markt is nog zo jong. Je leert ieder jaar in deze industrie, de ontwikkelingen gaan zoals gezegd heel snel. Neem je processen kritisch onder de loep en kijk waar mobiel kan helpen om processen te vereenvoudigen. Denk niet in bestaande patronen en probeer niet altijd de strategie voor mobiel meteen te koppelen aan een ROI (Return On Investment); dat is vaak lastig te bepalen. Zet vooral kwaliteit, snelheid en een betere klantbeleving voorop.

CXO.nl  Martin Ortgiess

Index