6 IT-trends die zichtbaar zijn in de boardroom
9-10-2014
Onderzoek laat zien dat IT meer een zichtbare rol in de boardroom krijgt. Op deze zes manieren.
Polycom, een Amerikaanse leverancier van video-, spraak- en samenwerkingsoplossingen heeft samen met wetenschapper Carsten Sorensen zes trends vastgesteld, die zorgen voor meer zichtbaarheid van IT in de boardrooms en minder in de backoffice, wat nu het geval is.
IT laat zich zien in de boardrooms in antwoord op de groeiende vraag naar innovatieve, stimulerende technologieën. Zo gebeurt dat:
De aanwezigheid van de Chief Innovation Officer
Innovatie is de kern van technologie en vooral van IT. Het is de rol van de CIO om niet alleen informatie te bieden, maar ook innovaties die de business helpen. Voorbeelden zijn HR, de financiële afdeling en customer services. Die kunnen processen verbeteren en zakelijke groei mogelijk maken. IT moet niet langer alleen kijken naar de IT-apparatuur, maar ook naar de governance van diensten.
Discussie over de digitale infrastructuur
De juiste digitale infrastructuur kan zorgen voor de data-analyses en inzichten die nodig zijn voor beslissingsondersteuning. Dit ondersteunt langetermijnplanning en helpt de business bij het behalen van doelen.
Inzoomen op unified communications
Een belangrijke verantwoordelijkheid van de IT-afdeling is niet alleen het combineren van communicatietools, zoals e-mail, instant messaging, spraak en videoconferencing, maar ook het stroomlijnen van processen. De tools moeten de samenwerking tussen teams en de communicatie met klanten, partners en andere betrokkenen ondersteunen.
Big Data toepassing bespreken
In een connected organisatie heeft de IT-afdeling toegang tot grote hoeveelheden data over uiteenlopende zaken. Deze data is te analyseren met het oog op het vinden van potentiële productiviteitswinst. Het is belangrijk dat de IT-manager deze analyses kan presenteren aan de board, zodat managers processen kunnen optimaliseren.
Mogelijke partners aanhaken
In een kennisintensieve economie is samenwerking de sleutel tot innovatie. Het is van belang dat medewerkers kunnen samenwerken op de plekken waar zij werken. Dit betekent dat mobiele of thuiswerkers toegang moeten hebben tot tools en bestanden. Nog belangrijker is, dat ook hun collega's en klanten die toegang hebben vanaf elke plek. De mogelijkheid om samen te werken is de belangrijkste factor voor succes.
Opvoeden van de board
De CIO moet in staat zijn om de rest van de raad van bestuur te informeren over de noodzaak van technologie in de bedrijfsprocessen. Het vereist een educatief proces om andere managers te laten zien welke integrale rol technologie speelt in de dagelijkse werkzaamheden van een afdeling. Ook moet duidelijk zijn dat IT een rol moet spelen bij elke zakelijke beslissing.
Redactie CXO.NL