Ook IT'ers kunnen thuiswerken

06-03-2013

Organisaties krijgen steeds vaker te horen dat werknemers moeten kunnen telewerken. Bedrijven lopen vaardig personeel mis die naar een concurrent gaan die flexibeler omgaat met thuiswerken. Is de tijd rijp voor jouw organisatie om telewerken in te voeren?

Onze infrastructuur lijkt al het verkeer niet meer aan te kunnen. Met de eerste de beste winterse sneeuwbui staat het land vol files en rijden er nauwelijks treinen meer. Vandaag de dag lijkt het soms wel eens moelijker dan ooit om van werk naar huis te geraken. Dus dit zou wel eens dé tijd kunnen worden voor een hernieuwde belangstelling in telewerken. In de VS steeg het aantal thuiswerkers tussen 2005 en 2012 met 57 procent, van 1,8 miljoen naar 3,1 miljoen.

Technologie maakt flexibel

Is het tijd dat we als IT’ers mee gaan doen? Nadat we onze oren te luisteren hebben gelegd bij een hoop consultants en IT-managers komen we met het heldere antwoord: “Dat hangt ervan af.” De belemmerende factor in de begindagen van telewerkers was technologie: je kon een floppy meenemen om thuis verder te werken, maar veel meer ook niet. Deze beperking is er allang niet meer. Met breedbandnetwerken, VPN’s, Skype, webcams en de explosieve groei van mobiele apparaten zijn deze grenzen van technologie voor de meeste werknemers allang geslecht.

Op dezelfde manier is werk in het algemeen en ook voor specifiek IT veranderd. Wiens baan is er nou nog verbonden aan één plek in een wereld waar bedrijven het met minder mensen moeten stellen die meer taken vervullen? Wiens collega’s zitten nog allemaal fysiek dichtbij in deze mondiale arbeidsmarkt? Wat is ‘afstand’ überhaupt nog in een wereld met cloud, co-locatie en offshore?

Procedurele aanpassing

Consultant Gil Gordon volgt telewerken al decennia en is inmiddels zelf met pensioen. Maar volgens hem zijn zowel technologie als arbeidscultuur nu zo veranderd dat op afstand werken mogelijk is. “Organisaties beginnen door te krijgen dat mensen samen kunnen werken zonder fysiek bij elkaar te zitten”, zegt Gordon. “Het kantoor zal nooit overbodig worden, maar het idee ‘mobility’ is stevig in zwang.” Voor IT is het idee om arbeidskrachten te verspreiden zelfs logisch in plaats van radicaal, dankzij de opkomst van outsourcing en het gebruik van co-locaties, stelt Gordon.

De weerstand tegen telewerken is meer procedureel dan technisch van aard, beaamt David Annis, CIO van Garvin Promotion Group. Hij heeft telewerken bij IT’ers met succes toegepast zien worden, maar ook zien mislukken. In zijn optiek – die wordt gedeeld door menig IT-leider – is het absoluut mogelijk om de benodigde veranderingen van procedures goed toe te passen.

In sommige IT-bedrijven is het zaak om deze managementtechnische belemmeringen, omdat werknemers met vaardigheden die behoorlijk in trek zijn steeds veeleisender kunnen worden. “Bedrijven die telewerken nooit hebben toegestaan voor hun IT’ers denken daar nu wel over na”, zegt John Reed, bestuursvoorzitter van IT-headhuntersorganisatie Robert Half Technology. De reden daarvoor is simpel: IT’ers wijzen banen af als telewerken niet tot de mogelijkheden behoort. In een jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek van onze Amerikaanse zustersite blijkt telewerken al jaren in de top 5 te staan van prioriteiten voor IT’ers.

Computer World  Howard Baldwin

Index