9 tips voor bouwen relaties in IT
25-02-2015
De menselijke kant van je werknemers kennen is cruciaal voor het succes van iedere IT-bestuurder. In staat zijn een werkelijk gevoel van verbondenheid en begrip te kweken is belangrijk om tot productieve en vertrouwde relaties te komen.
Of het nu gaat om het ontwikkelen van een nieuwe relatie of het verbeteren van een bestaande met interne of externe klanten, dit zijn een aantal tips om je in het proces te ondersteunen.
1. Pas je communicatiestijl aan
We zijn allemaal opgegroeid met het aloude adagium van onze grootmoeders: 'Behandel je naasten zoals je zelf behandeld wenst te worden'. Dit is echter alleen mogelijk als de persoon met wie je communiceert dezelfde persoonlijkheid of communicatiestijl als jijzelf hanteert.
Het is daarom tijd dat we het adagium updaten naar: 'Behandel mensen zoals ze behandeld willen worden'. We moeten onze eigen communicatiestijl aanpassen naar anderen en stoppen te verwachten (of zelfs vereisen) dat anderen hun stijl aanpassen aan de onze.
2. Wees geïnteresseerd
Het belangrijkste in het opbouwen van een relatie met anderen is dat je daadwerkelijk geïnteresseerd moet zijn in wat voor hen belangrijk is en wat hen werkelijk boeit. Wees authentiek en ga het niet faken.
3. Stel vragen
Te vaak betrap ik professionals erop dat ze te veel praten en te weinig luisteren. Stel vragen om achter informatie te komen en te weten welke onderwerpen er zijn waarin je geïnteresseerd kunt raken.
4. Zorg voor credibility
Bij een eerste gesprek denken mensen vaak: 'Wie ben je eigenlijk?' en 'Waarom zou ik naar jou moeten luisteren?'. Probeer deze vragen eerst voor jezelf te beantwoorden om reputabel over te komen.
5. Probeer een balans te vinden in energieniveau
Mensen voelen zich verbonden en begrepen door anderen die hetzelfde energieniveau projecteren. Spiegel de emoties van een ander met de juiste toon zodat ze zich begrepen voelen en je op dezelfde golflengte komt te zitten.
6. Zorg voor gedeelde passie
Eén van de simpelste manieren om een goede relatie op te bouwen, is zorgen voor een gedeelde achtergrond. Probeer een onderwerp of interessegebied te vinden die jij en je gesprekspartner allebei gemeen hebben.
7. Breng je doelstellingen in kaart
Bepaal vooraf wat je uit het gesprek wilt halen. Overeenstemming over de agenda, de verwachte uitkomst of de noodzaak voor de meeting helpt in geweldige mate een gevoel van wederzijds respect op te bouwen.
8. Vergeet posities
Laat je ego en je percepties even voor wat ze zijn. Wees open en bereid andere standpunten dan je eigen te accepteren.
9. Wees proactief
Goede relaties vereisen dat je zelf proactief in je communicatie bent. Word jezelf bewust van de gedragingen die nodig zijn voor een goede relatie en breng deze in de praktijk tijdens je interacties en communicaties.
Lou Markstrom DDLSÂ CIO.NL