4 opdrachten voor een kersverse CIO
18-05-2015
Nieuwe CIO's moeten bereid zijn vanaf dag 1 te knallen. Dat betekent de bedrijfsagenda van A tot Z kennen en zichzelf neerzetten als innovatiearchitect.
Voor een nieuwe CIO vergt het 90 tot 120 om een stempel op de organisatie te drukken. Deze periode biedt ongelooflijke kansen voor CIO's. In die periode te weten komen wat digitale technologie kan brengen is geweldig.
Maar dat is niet altijd eenvoudig. De scheidslijnen tussen functies in bedrijven vervagen. Nieuwe CIO's moeten tussen de regels door kunnen lezen - tussen branches, klanten en productontwikkelaars - als ze snel de business leren kennen, hun eigen niche vinden en een impact hebben op de hele organisatie. Snelheid - of meerdere snelheden in IT, gezien het bestaan van legacy systemen en de komst van digitalisering - vormt de focus als digitale technologie innovatie stuwt en de verwachtingen van businessmanagers vergroot.
Nieuwe CIO's zijn niet de enige meesters over technologie binnen een organisatie. Zoals het rapport Accenture 2015 Technology Vision uitwijst, verwacht slechts 34 procent van de bestuurders dat de IT-organisatie komende twee jaar de voornaamste motor van innovatie zou zijn. Twee jaar geleden lag dit nog op 71 procent.
Dat zorgt voor extra uitdagingen voor nieuwe CIO's die de job aannemen. Het is goed te weten dat CIO's vaak minder lang in functie blijven dan andere C-suite collega's. Toch zijn er grote kansen voor CIO's die aan deze vier opdrachten kunnen voldoen.
1. Weten hoe digitale vraag op ieder vlak van de business inspeelt
Om het hoogste goed te bereiken als nieuwe CIO die de digitale kansen van de organisatie optimaal weet te benutten, moeten ze de conversatie van digitale technologie naar business omturnen. Technologie en bedrijfsstrategieƫn moeten hand in hand gaan.
Om daarvoor te zorgen, staan succesvolle CIO's met hun poten in de modder van business strategieƫn, uitdagingen, financiƫn en trends. Ze zijn bekend met de dynamiek van de branche en weten exact hoe de partners en concurrenten van het bedrijf technologie voor hun eigen agenda inzetten.
Juist in de vroege dagen heeft de CIO de grootste kansen om alles te weten te komen over de bedrijfscultuur en perceptie van IT en de feiten verzamelen voor een metrics-gedreven plan die zowel geloofwaardig als actiegericht is om de digitale agenda van het bedrijf vorm te geven.
Het plan toont de mijlpalen die de IT-organisatie moet bereiken om zinnige progressie te boeken in de digitale visie. Zo kun je als CIO een meerjarige transformatie uiteenzetten om de applicatiearchitectuur van de organisatie te moderniseren en naar een shared services operatingmodel te migreren om de efficiency te vergroten. Hiervoor kun je metrics inzetten die meermaals binnen het programma progressie aantoonbaar maken.
2. Word de innovatiearchitect van het bedrijf
CIO's zouden voor organisaties de innovatiearchitecten moeten zijn die in het epicentrum zitten van de digitale transformatie. Een geloofwaardige CIO komt met een proactief, gedurfd plan waarin IT- en businessvisies samenkomen en disruptie mogelijk wordt. Zo kan een financiƫle dienstverlener in staat zijn met nieuwe functionaliteit voor de mobiele app voor klanten realtime toegang te geven tot financiƫle activiteiten of kunnen zij klanten in contact brengen met een virtuele callcenteragent als zij meer informatie willen opvragen.
In aanvulling daarop horen business-strategie, imperatives, waarde-drivers, klantoverwegingen en technologische verwachtingen doorgevoerd te zijn in korte termijnplannen als een cloudstrategie. Deze kunnen IT de kracht geven leidend te worden en quick wins te presenteren. In het bezig gaan hiermee, kunnen de CIO en zijn IT-team demonstreren dat zij de aangewezen personen zijn om de organisatie te ondersteunen en flexibeler en sneller te laten opereren.
3. Omarm de 'wij-cultuur'
Als leidende organisaties voor een 'wij-cultuur' kiezen gericht op digitale bedrijfsvoering, klanten en netwerken om ervaringen en resultaten op nieuwe manieren vorm te geven, horen IT-organisaties daar een leidende rol in te nemen.
Dat betekent samenwerking tussen afdelingen bevorderen, de tech-savvy managers in finance, marketing, sales en R&D opmerken om allianties te vormen en de digitale transformatie sneller te laten verlopen. Om dit te doen, moeten zij echt de taal van de business spreken - ze moeten ook een visie voor de business tonen.
De conversatie moet niet alleen gaan over het optimaliseren van kosten en het stroomlijnen van processen, maar vooral ook over innovatie en toekomstige groei.
Hoewel CIO's bekend staan om hun IT-expertise, moeten ze ook superbe communicatievaardigheden demonstreren. Ze moeten goed luisteren en complexe digitale concepten met de passie van een geweldige presentator voor het voetlicht kunnen brengen om interne stakeholders te enthousiasmeren en steun te krijgen voor hun wensen. Wees niet bang om gedurfde doelstellingen neer te zitten voor hoe IT de business kan ondersteunen.
4. Zorg dat het gehele IT-team de IT-agenda onderschrijft
Binnen enkele maanden zou de CIO duidelijk moeten hebben waar de talenten van het team zitten en waar er nog zwakke punten te vinden zijn. Een succesvolle CIO reageert snel en met overtuiging om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Hij rekruteert nieuwe talenten en ideeƫn zo snel mogelijk en wacht niet. Hij vormt een team dat net als hijzelf zowel de taal van de technologie als de business kan spreken.
Maar om zo ver te komen, is training noodzakelijk, moeten teamleden het aandurven risico's te nemen en moet experimenteren in het DNA gaan zitten om de IT-cultuur te veranderen en hun eigen loopbaan een draai in de goede richting te geven. Het maken van een dreamteam houdt ook in dat je verder kijkt dan de eigen organisatie en een talentpool bijhoudt.
Hoewel deze uitdagingen als intimiderend kunnen worden ervaren, zullen CIO's die in staat zijn ze bij de horens te vatten, snel een merkbare en blijvende impact op de organisatie hebben. En dat kunnen de meeste bedrijven goed gebruiken.
CIO.NLĀ Diana Bersohn