12 eigenschappen van een succesvolle IT'er
04-07-2014
Wat zijn de eigenschappen van een succesvolle IT'er die binnen organisaties niet gemist kan worden? Naar mijn mening zijn dit twaalf eigenschappen die ambitieuze techies nu moeten ontwikkelen als ze deze niet van zichzelf bezitten.
1. Passie voor technologie
Als iemand iets doet wat hem of haar werkelijk gelukkig stemt, is dat besmettelijk. Anderen voelen dat aan, willen meedoen en meedelen in de ervaring. Misschien is een nog belangrijker gevolg van passie dat je de dingen die je doet, nog beter kunt doen. Dit uit zich in de kwaliteit van je werk, je toewijding aan de taak en in hoeverre je bereid bent om uitdagende klussen aan te nemen.
2. Begrip van data
Data is het bloed wat door de IT-organisatie stroomt en de business in leven houdt. Een goed begrip van de data die een bedrijf genereert, biedt inzicht in hoe alle softwareapplicaties met elkaar verbonden (zouden moeten) zijn. Het is belangrijk dat een moderne IT'er ook naar de dataflows met een businessbril kan kijken. Alleen zo begrijpt hij of zij de interne processen en het businessmodel.
3. Begrip van de business
Een belangrijke trend binnen IT is steeds hechtere samenwerking met de business waarvoor het werkt. Dat geldt voor de CIO, maar ook voor reguliere IT'ers; het is van belang te werken als een businessprofessional die toevalligerwijs ook een hoop van IT weet. Begrip van de business helpt je om eindgebruikers binnen de business te bedienen en op een productieve manier innovatief te zijn.
4. Kunnen spreken als techie en als non-techie
Wil je zo snel mogelijk de interesse van iemand uit de business kwijtraken? Spreek dan met hem of haar in technische acroniemen en ga het vooral hebben over features in plaats van voordelen voor de business. Het probleem is nog altijd een barrière bestaat tussen IT en de business vanwege het verschil in communicatie.
5. Kent een specialisme
Als je primaire expertise businessanalyse is, dan moet je ervoor zorgen dat je de beste businessanalist bent die er bestaat. Is je specialisatie datacommunicatie, dan moet je alles weten over Cisco routers en andere communicatie hard- en software in je datacenter. Als je projectmanager of IT-manager bent, hoor je als geen ander te weten hoe je projecten en mensen leidt. Het maakt niet uit welk specialisme je kiest, als je maar ergens echt goed in bent. Zolang er geen sprake is van nadelige omstandigheden als reorganisaties, zullen je prestaties dan echt opvallen.
6. Heeft uitgebreide kennis van relevante technische onderwerpen
De complexiteit van moderne bedrijfsprocessen in combinatie met de complexiteit van moderne technologie, maakt dat je niet langer kunt functioneren als one-trick-pony. Hoewel het aan te raden is een specialisatie te hebben in een primaire technologie, zou je ook verwante technologieën moeten begrijpen.
Als je bijvoorbeeld een Java-programmeur bent, is kennis van databasedesign en database-opslag een vereiste. Projectmanagers zouden op zijn minst basiskennis over softwareontwikkeling, softwaretesting en andere professionele disciplines moeten bezitten die projecten tot een succes maken.
7. Deelt technische kennis met anderen
Het werken als een teamspeler houdt ook in dat je bereid bent je kennis met anderen te delen. Het helpen van anderen helpt je manager om meer uit zijn personeel te halen, vergroot je professionele reputatie, bouwt loyaliteit op bij degene die je helpt en maakt je kandidaat voor een promotie binnen het bedrijf. Ook zorgt het helpen van anderen ervoor dat je eigen kennis over een onderwerp groter wordt omdat je gedwongen wordt er met een andere bril naar te kijken.
8. Houden van leren
Een belangrijk aspect van technologie is dat het constant in verandering is. Hard- en softwareleveranciers updaten constant hun producten. Eens in de zoveel tijd doemen grote trends op die geïntegreerd moeten worden in de primaire processen om een keer later weer uitgefaseerd te worden als antieke legacy. Je moet bereid zijn te leren, want de gereedschappen in je vak veranderen altijd.
9. Een teamspeler zijn
Een carrière beslaat vele jaren en moet daarom als marathon en niet als sprint gezien worden. Door een teamspeler en ethisch werknemer te zijn, haal je op lange termijn veel meer resultaat. Nare streken gericht op kortetermijnsucces gaan je uiteindelijk parten spelen. Vrienden komen en gaan, vijanden stapelen zich alleen maar op.
10. Buiten gebaande paden kunnen denken
Creatief kunnen denken leidt tot probleemoplossing op innovatieve manieren, het gebruik van oude technologie op nieuwe manieren, het creëren van nieuwe processen en definiëren van nieuwe methoden van aanpak. Dit type activiteit versterkt je persoonlijke merk en helpt je een status te verwerven als thought leader en onmisbare kracht voor je bedrijf.
11. Problemen zien als kansen om te leren
Het is een geweldig gevoel als technologie en bedrijfsprocessen zonder noemenswaardige problemen draaien. Hoewel iedereen natuurlijk zijn best doet om deze status te bereiken en vast te houden, zit er veel waarde in het zien van uitdagingen om bij te leren over technologie en de effectieve inzet ervan. Op termijn zullen je bereidheid en capaciteit om problemen op te lossen je zowel geliefd maken binnen de IT- als de businessorganisatie.
12. Houden van technologisch vraagstuk
Als je onder de douche, tijdens het uitlaten van de hond of gewoon op de bank voor de televisie met ideeën kunt komen, is dat een eigenschap die je absoluut moet koesteren. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar iedereen die altijd een kladblok in de aanslag heeft, weet dat de meest creatieve gedachten en innovatieve ideeën pas komen op de momenten dat je het meest relaxt bent en juist niet met IT bezig bent.
ComputerWorld  Eric Bloom
Â
Â
Â