IT en marketing groeien naar elkaar toe
27.01.2016
Het afgelopen jaar was er aanzienlijk meer vraag naar mensen die werken op het snijvlak van IT en marketing, zoals web developers, user interface designers, en crm consultants: het aantal vacatures in die categorieën steeg met 30% tot 19.000. Dit is een gevolg van het toenemende belang van IT in alle aspecten van de business. Daarop duidt arbeidsmarktonderzoek van recruitment bureau Yacht.
Genoemde functies op de as marketing-IT maken met 12% een substantieel deel uit van het totale aantal IT-gerelateerde vacatures. De verwachting is dat deze trend doorzet, omdat hedendaagse marketeers niet om het belang van IT heen kunnen.
“We leven in een digitaal tijdperk. De druk op marketeers wordt steeds groter. Er wordt meer en meer van hen verwacht. De marketeer van nu heeft steeds meer capaciteiten nodig op IT-gebied. En dat past niet bij iedereen. Dat vergt een bereidheid tot leren, maar ook een analytisch brein. Waar communicatie vooral een alpha-vak is, vraagt IT toch meer van de linker hersenhelft. Logisch dat niet iedereen hierin mee kan en wil”, zegt Wim Andréa van management consultingbureau CRUX Digital.
“Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden”, zegt Mirella Kuijer, commercieel manager bij Yacht. “Het valt mij daarbij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Dit type expertise - kortweg digital marketing - is nog relatief jong en is nog volop in ontwikkeling. Kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren is dan ook zeker zo belangrijk in dit dynamische werkveld.”
Jobfeed, bewerking: Yacht