Wat is een CDO?
31 jul. 2013
IT-begrippen kort en helder uitgelegd. Wat is een Chief Digital Officer? Is het een volwaardige titel of toch vooral gebakken lucht?
Chief Digital Officer (CDO) is een nieuwe functie op C-niveau die zich richt op het gebruik van digitale content om gebruikers van dienst te zijn en omzetgroei mogelijk te maken. Het is geen IT-functie, maar IT-managers en CIOâs zullen wel regelmatig met de CDO om de tafel moeten.
Het aantal CDOâs in Nederland is vooralsnog zeer gering, maar neemt in de Verenigde Staten al serieuze vormen aan. Gartner voorspelt dat in 2015 ongeveer 25 procent van de bedrijven een Chief Digital Officer in dienst heeft om digitale doelstellingen te bewaken. Media-organisaties als kranten, uitgeverijen en televisiezenders lopen hierin voorop.
Toch zullen ook andere sectoren snel volgen, denkt analist Mark McDonald. âOrganisaties zijn altijd op zoek naar innovatie en groei. Digitale technologieĂŤn zijn afgelopen decennium de voornaamste bron van groei geweest.â
Een CDO houdt zich niet bezig met servers
CIOâs en CDOâs houden zich beiden bezig met digitale activa, maar hun verantwoordelijkheid daarin verschilt. âDe rol van IT is van oudsher om IT-apparatuur aan te schaffen en te beveiligen. Daartoe behoort ook dataâ, zegt CDO Jason Brown van George Little Management. âWat betreft digitale content, wil je het zo wijd mogelijk verspreiden zodat iedereen op de wereld het kan zien. Ik houd me echter totaal niet bezig met Exchange servers, webservers of iets in die trant. âIk ben wel geĂŻnteresseerd in het bouwen van producten die geld kunnen verdienen. Bedrijven moeten nogmaals naar hun producten kijken en zich afvragen waar ze het geld digitaal kunnen verdienen.â
âVeel functionarissen begrijpen het digitale domein nog niet goedâ, zegt CDO Guy Tasaka van Calkins Media. Tasaka zegt dat Chief Digital Officers met een op de toekomst voorbereide visie moeten komen die zich niet laat beperken door technische of architecturale limieten van de organisatie.
âCIOâs en CTOâs houden zich niet bezig met de core businessâ, zegt Tasaka. âAls CDO is het mijn verantwoordelijkheid om mij bezig te houden met alles wat betreft technologie, mobiel en online dat met de klant te maken heeft. Ik doe niks zonder omzetstrategie en duurzaam winstmodel. Mijn taak is het om onderscheid te maken tussen wat mijn bedrijf strategisch helpt en wat niet meer dan âcoolâ is.â
âAls CDO maak ik geen beslissingen over technologie â deze worden op andere plaatsen in de organisatie gemaaktâ, zegt CDO Michael Smith van de Forbes Media Group. âHet is de taak van de CDO om de adoptie van de technologische keuzes te ondersteunen. Ik richt me voornamelijk op het vergroten van omzet. Dat is grotendeels een businessrol.â
Klantbereik online vergroten
Als CDO heeft Smith zich afgelopen jaren beziggehouden met de implementatie van nieuwe content managementapplicaties, online uitgeefsystemen en andere digitale innovaties die de digitale content van Forbes beter voor het voetlicht brengen. Sinds de aanstelling van Smith is het online publiek met een factor drie toegenomen, tot een totaal van 45 miljoen unieke bezoekers per maand. âDit helpt het bedrijf vooruitâ, zegt hij.
âBijna iedereen die je spreekt in binnen digitale marketing kan je wel een horrorverhaal vertellen over een website die niet werkte, een app die niemand downloadde of een banner waarop niemand klikteâ, zegt CDO Joe Pierce van advertentiebureau Doe-Anderson. âVaak zijn deze horrorverhalen het gevolg van het ontbreken van een geek die de ervaring, wijsheid, kunde, enzovoorts had om het team weg te sturen bij het risico en de focus op de winst te houden.â
Voor Pierce is dit hetgeen waar het CDO-schap om draait. âJij bent een sherpa. Het is jouw taak om je organisatie zo snel en veilig mogelijk naar de top van de digitale berg te brengen.â Een achtergrond als ITâer, algemeen manager of operationeel directeur, komt daarbij goed van pas.
Van meerdere markten thuis
âJe kunt geen strategisch directeur zijn zonder dat je de technologie begrijpt die je nodig hebt om die strategie tot bloei te laten komenâ, zegt Pierce. âEn je kunt ook geen zaken doen op C-niveau zonder businesskennis over de klant. Iemand die dit wel heeft en aan de bestuurstafel plaatsneemt, kan helpen.â
Toch hoeft niet ieder bedrijf een CDO aan te stellen, geeft ook Gartner-analist McDonald toe. âHet is een prima zaak om een rol op C-niveau te scheppen als technologie nog nieuw is. Maar als de organisatie meer kennis over de technologie opbouwt en deze begint door te sijpelen naar core operations, dan kun je ook een digitaal bedrijf zijn zonder CDO.â
ComputerWorld  Redactie