Met het hoofd in de wolken of de kop in het zand?
04-03-2015
Iedere CIO of IT-manager moet op dit moment lastige keuzes maken. Vooral de combinatie van social, mobile, analytics en cloud zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Waar investeer je nog zelf in en wat besteed je uit?
Hoe voorkom je enerzijds dat je met je hoofd in de wolken loopt en anderzijds de kop in het zand steekt?
Met deze acht praktische tips blijf je met beide benen op de grond en ben je beter in staat de juiste keuzes te maken.
1. Laat kostenbesparing niet de enige drijfveer zijn voor Everything-as-a-Service.
Kostenbesparing was en is een belangrijke drijfveer voor uitbesteding, maar heeft een hoge prijs: je verliest de interne regiefunctie. Het is slimmer om te kiezen voor outtasking, waarbij je niet de techniek maar de taak uitbesteedt. Met het uitbesteden van een taak bespaar je op kosten, ben je ontzorgd en kun je rekenen op de juiste dienstverlening door specialisten.
2. Een impliciet eXperience Level Agreement (XLA) is belangrijker dan een SLA. Zorg er dus voor dat bij het afsluiten van een dienst de cultuur van de serviceprovider aansluit bij die van jouw organisatie en dat pragmatisme en klanttevredenheid altijd voorrang krijgen boven overeenkomsten en procedures.
3. Scheid het kaf van het koren door je serviceprovider de juiste vragen te stellen: hoeveel klanten heb je en hoe groot zijn ze? Kun je complexe apparatuur niet alleen monitoren, maar ook gecertificeerd beheren en ondersteunen? Welk percentage van je klanten verlengt zijn contract? Met welke onderaannemers werk je en bestaat je bedrijf over vijf jaar nog?
4. Het opbouwen van een goede relatie kost tijd, wat een serviceprovider ook zegt. Neem dus de tijd.
5. Bedrijfskritische data vraagt om een dedicated infrastructuur. Naar mijn mening kun je security, performance en eigendom van bedrijfskritische data alleen goed regelen als je een dedicated omgeving gebruikt. Alleen dan zijn nieuwsgierige veiligheidsdiensten, performance-issues, noisy neighbours en lastige exits buiten de deur te houden.
6. Denk voor de champagne al na over een exit. Maak duidelijke afspraken over de procedure, doorlooptijd en medewerking bij een exit. Zo vermijd je problemen als je wilt overstappen. Een 'gewone' exit is al lastig genoeg, laat staan één waarbij er sprake is van verschillende onderaannemers.
7. Maatwerk is de achilleshiel van hyperscalers als Amazon, Google en Microsoft Azure. De cloud is een generieke oplossing die niet altijd aansluit bij wat je specifiek nodig hebt. Daarom spelen de hyperscalers vooral een rol als een van de componenten in een hybride cloud- deliverymodel. Zo combineer je schaalvoordelen met maatwerk.
8. Onderschat niet welke technologie je serviceprovider gebruikt. Veel organisaties laten de technologie over aan hun leverancier. Kijk daarom onder de motorkap van je serviceprovider en informeer naar de gebruikte technologie. Dan kom je op een later moment niet opeens voor verrassingen te staan.
CIO.NL Â Lucas den Os