Ontwikkeling technologie stelt IT-managers voor uitdagingen

25.06.15

Het is voor IT-managers vandaag de dag veel moeilijker de juiste beslissingen te nemen dan tien jaar geleden. Dat vindt althans twee derde van respondenten in een enquete door cloud-specialist Rackspace onder Britse IT-beslissers. Verbeteringen op organisatorisch vlak hebben echter grote invloed op de slaagkans van projecten.

De snelle ontwikkeling van technologie leidt tot moeilijker keuzes en hogere uitgaven. Bijna twee derde van de ondervraagde IT-beslissers zegt investeringen te hebben gedaan in software en hardware die nooit is gebruikt.

De uitdaging voor IT-managers ligt in het vinden van de juiste tools om de bedrijfsapplicaties en -infrastructuur op een effectieve manier te beheren. Pakweg de helft van de ondervraagden geeft aan ooit technologie te hebben geĂŻmplementeerd waar medewerkers nooit goed gebruik van hebben kunnen maken. En driekwart stelt dat de belangrijkste reden hiervoor was dat de technologie in de praktijk ingewikkelder bleek dan bij aankoop werd gedacht.

Veel ondervraagden geven aan dat er geen ruimte meer is voor downtime om software-updates uit te voeren omdat de kosten voor het uitvallen van het systeem te hoog zijn. Bijna een vijfde van de IT-managers geeft aan dat medewerkers tijdens een update geen toegang hebben tot internet.

“Technologie stelt IT in staat niet langer gezien te worden als een kostenpost, maar juist door het verbeteren van productiviteit en efficientie waarde toe te voegen aan het bedrijf”, zegt Bert Stam, regional manager CEMA van Rackspace. “Aan de andere kant, als kritiek onderdeel van bedrijfsprocessen, is er een gevoel van kwetsbaarheid als een belangrijk project spaak loopt. Daarbij komt dat het falen van IT niet langer alleen een interne zaak is, maar vaak publiekelijk wordt veroordeeld.”

Zachte waarden
Toch kunnen organisaties zeker leren van projecten uit het verleden, zo wijst het onderzoek uit. Het lijkt simpel, maar goed definiëren wat de doelstellingen zijn van een project helpt bij het succesvol voltooien ervan. Daarnaast is vooronderzoek belangrijk. Vier op de tien respondenten geeft aan meer onderzoek te doen voordat zij weer in nieuwe technologie investeren. Ook moeten managers haalbare doelen stellen. Niet alleen projectdoelstellingen, maar ook business-doelstellingen, zoals besparingen of verhoogde productiviteit.

Een second opinion is ook belangrijk. Bijna een derde van de ondervraagden geeft aan dat ze achteraf graag met derden hadden gepraat over het project en het delen van best practices. Ook moeten managers een goed team samenstellen. Ruwweg een derde van de respondenten gaf aan dat ze bij een nieuw project eerst zouden zorgen voor een goede infrastructuur en goede mensen om het project uit te voeren. Tot slot moet de waarde van educatie niet worden onderschat. Vier op de tien ondervraagden geven aan dat ze een volgende keer zouden investeren in een goede scholing van medewerkers om het optimale uit een systeem te halen.

“Veel organisaties bevinden zich in een fase waarin het niet realistisch is dat zij van alle technologie die hun organisatie in gebruik heeft precies weten hoe ze die optimaal moeten inzetten”, zegt Stam. “Door te zoeken naar een betrouwbare partner voor het aanschaffen en beheren van de juiste IT, kunnen zij zich concentreren op het toevoegen van waarde aan hun organisatie. En vergeet niet: eigenlijk is geen enkele slechte beslissing een verspilling. Het leren van fouten kan immers helpen om de organisatie sterker te maken.”

Over het onderzoek
Rackspace heeft 250 IT-beslissers in het Verenigd Koninkrijk ondervraagd.

ITexecutive  Redactie

Index