Onderzoek alleen is niet genoeg
30-08-2015
De ICT markt is dynamisch en beweegt steeds sneller. De afgelopen 50 jaar is de ICT industrie verschoven van een wereld die bestond uit mainframes en terminals naar een wereld van cliënt-server en pc's. Volgens IDC is de ICT industrie opnieuw aan het verschuiven naar het "3rd platform" van groei en innovatie waarbij Cloud, Mobility, Big Data/Analytics en Social Business de vier belangrijkste pijlers zijn. Elk jaar publiceert IDC tien voorspellingen voor de ICT industrie en dit jaar wordt er opnieuw bevestigd dat de voornaamste ICT ontwikkelingen zullen plaatsvinden rondom het 3rd platform.
Dit platform brengt kansen maar ook uitdagingen met zich mee. In het 3rd Platform is ICT geen bottleneck meer; organisatie hebben de kans hun IT werkveld te compleet te transformeren, gloednieuwe bedrijfsoplossingen te bedenken en zien we dat industrieën door ICT veel verandering ondergaan. We zien ook dynamische ontwikkelingen naar voren komen zoals het 'Internet der dingen' oftewel Internet of Things (IoT). IDC verwacht de komende jaren een explosie van apparaten die aan het internet verbonden zullen zijn. Op dit moment zijn ongeveer 13 miljard apparaten verbonden met het internet; in 2020 zullen dat er 30 miljard zijn. Naast de implicaties van IoT, zien we ook veel veranderingen binnen bedrijven en industrieën vanwege 'digitale transformatie'. Per definitie is digitale transformatie de toepassing van de technologieën die gerelateerd zijn aan het 3rd platform om zo fundamentele veranderingen binnen een organisatie door te voeren met als doel de marktpositie radicaal te veranderen. Een recent enquête onder Nederlandse CIOs toont aan dat digitale transformatie momenteel één van de belangrijkste business prioriteiten is voor 2015.
Het is evident dat de introductie van deze nieuwe technologieën de nodige complexiteit en beveiliging risico's met zich meebrengt. Voor vele CIO's en IT managers is het daarom belangrijk op de hoogte te blijven van de meest recente ICT ontwikkelingen en ook de toekomstige trends voor het uitstippelen van een succesvol strategisch IT beleid. IDC verzorgt al 50 jaar strategische inzichten om haar klanten te adviseren bij het behalen van hun voornaamste bedrijfsdoelstellingen. Op het gebied van IT, telecom en consumenten-technologie markten maar ook op convergerende terreinen zoals IoT en digitale transformatie biedt IDC op wereldwijd niveau market intelligence, advies diensten en evenementen.
Relatief nieuw onderzoek waarmee IDC IT professionals en investeerders helpt bij het maken van goed geïnformeerde beslissingen over technologie aankopen en bedrijfsstrategieën zijn de IDC DecisionScapes. Deze gaan dieper in op vraagstukken en beslissingsmodellen ten aanzien van business IT (e.g. IDC FutureScape, IDC TechScape, IDC MarketScape) maar ook de ontwikkelingsfase van deze technologien (IDC MaturityScape). IDC is vertegenwoordigd in ruim 110 landen wereldwijd waar meer dan 1100 IDC analisten hun globale, regionale maar ook lokale expertise bieden op het gebied van technologie, transformatie en succesvolle toepassingen in de zakelijke en consumentenmarkt.
IDC Benelux  Melissa Fremeijer en Jan van Vonno
Melissa Fremeijer is een Senior Research Analyst en werkzaam binnen IDC's EMEA Telecommunications & Networking Group. Zij is verantwoordelijk voor IDC onderzoek naar audio, web and video conferencing apparatuur en services voor zowel de Benelux markt als op Europees niveau. Daarnaast maakt haar onderzoek deel uit van IDC's Unified Communications and aboration (UCC) research. Fremeijer's onderzoek op de consumentenmarkt is gericht op broadcast TV.
Jan van Vonno is Senior Research Analyst voor IDC's Europese Software team. Hij is verantwoordelijk voor het onderzoek rondom social business, collaboration en customer experience. Verder is hij co-lead voor IDC's Digital Transformation Practice waarbij een nieuw en nuchter perspectief wordt gegeven aan de digitale transformatie van vandaag.
Â
Â
Â