Anders nadenken over IT-uitgaven
11-12-2014
"Werknemers zijn het grootste bezit van een organisatie, ze zijn het concurrentievoordeel." Dit is een veelgehoorde uitspraak die afkomstig is van Anne M. Mulcahy, voormalig voorzitter en CEO van Xerox. Maar hoe goed heeft uw organisatie eigenlijk inzicht in de werkelijke kosten van uw medewerkers?
Financieel inzicht helpt organisaties bij de transformatie van IT van een traditionele kostenpost naar een bron van innovatie. Onlangs vergeleken wij (pdf) de totale jaarlijkse kosten van vijf beheerders die nodig zijn om een on-premise IT-omgeving met een complexe database en opslagvereisten draaiende te houden, met de kosten voor eenzelfde applicatie die draait op een outsourced infrastructuur, gehost bij een service provider. De resultaten vond ik verrassend!
Door workloads te migreren naar een managed cloud kunnen organisaties CapEx-kosten besparen op apparatuur, infrastructuur-upgrades en datacenterfaciliteiten. Maar nog belangrijker: ze kunnen IT-personeel anders inzetten. In plaats van alleen te zorgen dat de IT-infrastructuur zo goed mogelijk functioneert, kunnen ze worden ingezet voor de ontwikkeling en implementatie van flexibele, klantgerichte systemen. En dit laatst genoemde voordeel kan de omzetgroei weer stimuleren.
Lees ook:
'Personeel vormt je enige onderscheidende vermogen'
12 eigenschappen van onmisbare IT-pro's
10 manieren om kosten te besparen
Uit een recent Gartner-onderzoek (inlog vereist) onder meer dan 2.000 CIO's bleek onlangs dat 'hogere groei van de onderneming' voor het derde jaar op rij de hoogste prioriteit heeft. Volgens onze eigen berekeningen zouden veel bedrijven enkele duizenden IT-uren anders kunnen indelen en inzetten voor nieuwe projecten die daadwerkelijk voor meer omzet zorgen. Denk bijvoorbeeld aan projecten als mobiele websites die zorgen voor een geoptimaliseerde en persoonlijke ervaring onderweg.
Waarom is dit belangrijk? Technologie verandert de interactie die een organisatie heeft en bedrijven moeten nieuwe systemen bouwen voor het contact met hun klanten. Het IT-team is degene die deze nieuwe benadering kan aanjagen. Maar om flexibeler te zijn en betere oplossingen te kunnen bieden tegen dezelfde of lagere kosten, dienen organisaties eerst op een slimme manier hun IT-uitgaven te herverdelen!
Bert Stam  CIO.NL