10 IT-eigenschappen die je als IT'er moet ontwikkelen

15-02-2017

De sector verandert en de eisen aan IT'ers veranderen mee.

Innovatie zorgt voor nieuwe technologieën en middelen. Dat betekent ook dat ze carrièremogelijkheden met zich meebrengen. We kijken naar de vaardigheden die je als IT'er moet ontwikkelen om flexibel met de markt mee te bewegen.

1. Kunnen integreren van meerdere platforms

Dat was al een essentiële vaardigheid in het verleden, maar de endpoints worden veel uitgebreider en je komt met een eclectisch netwerk van apparatuur te zitten. Je zult niet meer samenwerken met één hoofdleverancier, het wordt nog meer een model van meerdere leveranciers en verschillende types hardware en diverse platforms.

Kortom, de complexiteit van het IT-systeem gaat gigantisch worden. Werkgevers zullen natuurlijk nog steeds mensen zoeken die met specifieke platformkennis, maar een generalist wordt ook weer opnieuw belangrijk en IT'ers moeten kunnen werken binnen verschillende domeinen en platforms en met diverse interfaces en besturingssystemen.

2. Inzicht in cloudwerking

Cloud is niet alleen een technologie, het is een bedrijfsplatform. Dat betekent dat je niet alleen moet begrijpen hoe de cloud functioneert, maar ook wanneer het voor welk doel het beste werkt, en waar je hebt best kunt kiezen voor hybdride, privaat of publieke cloud.

Je moet stevig inzicht hebben in de werking, niet in de minste plaats om de beveiligingsaspecten van cloudinzet op de radar te hebben. Is data wel veilig (of veiliger) in de cloud dan in een iegen datacenter? En waarom dan? Hoe moet een organisatie zijn strategie evalueren in een cloudverbonden IT-wereld?

3. Verschillende programmeerplatforms kennen

Het is belangrijk dat IT'ers de werking van verschillende progammeertalen die worden gebruikt begrijpen, specifiek op wat de impact van de code is op de beveiliging van je netwerken en applicaties. Je moet als IT'er deze systemen beheren en aanbevelingen maken en daarom moet je inzicht hebben in hoe de programma's zijn gebouwd en worden uitgerold en onderhouden.

4. Effectief werken met meerdere generaties

Op de werkvloer heb je te maken met vier generaties van personeel. We kunnen veel van elkaar leren en daarom is kennisoverdracht belangrijk. We moeten leren van mensen die ouder dan ons zijn, net zoals zij van jongere werknemers kunnen leren. Zulke samenwerking is een wezenlijk onderdeel voor elke IT-professional.

5. Soft skills voor je persoonlijke productiviteit

Werkgevers zijn steeds meer op zoek naar mensen met soft skills als communicatieve vaardigheden. Als techprofessional kun je een groot concurrentievoordeel bemachtigen door deze te cultiveren naast je technische expertise. De tijd dat je als IT'er kon brommen dat mensen moesten wegwezen zodat je het probleem kon oplossen ligt achter ons.

Vandaag de dag vervult een IT'er meerdere functies en werkt hij of zij met meerdere afdelingen. Je moet wat kennis hebben van financiën, logistiek, klantenservice en marketing om te begrijpen wat zij nodig hebben. Ga de vloer op en leer begrijpen wat er speelt in het bedrijf en waar behoeftes liggen. Je moet de business begrijpen om te zien wat technologie kan toevoegen.

6. Overtuigingskracht qua beveiligingsbehoefte

Veel organisaties nemen forse risico's met technologie omdat ze de baten inzien, maar niet welke dreigingen reëel zijn en een negatieve impact kunnen hebben op de bedrijfsvoering. Het is van groot belang dat je de kennis en vaardigheden in huis hebt om de organisatie ervan te overtuigen waarom beveiligingsmiddelen vereist zijn bij de inzet van nieuwe tech.

7. Geef de controle uit handen

Democratisering van technologie hebben we de laatste jaren goed kunnen zien in zakelijke omgevingen: iedereen heeft nu toegang tot middelen die vroeger alleen via IT werden ontsloten. De dagen dat we voorschreven wat mensen konden gebruiken liggen ook alweer achter ons en mensen willen de apparaten, tools en diensten gebruiken die ze kennen om effectief en productief te zijn.

Ook dit is dus een businessontwikkeling in plaats van een puur technische. Je kunt als IT'er niet meer verwachten dat je alle aspecten in de hand kan houden. Je moet openstaan voor deze culturele omslag en op blijven letten of er nieuwe tools en mogelijkheden zijn waar personeel gebaat bij is en het bedrijf dus beter functioneert.

8. Data analyseren

Het is van cruciaal belang om te begrijpen welke informatie de organisatie verzamelt, organiseert, analyseert en gebruikt. Je staat in de voorhoede om te bepalen welk soort tools de organisatie implementeert om deze datamogelijkgeden optimaal te benutten; daarom moet je weten wat de business precies nodig heeft.

9. Doorlopend leren aanleren

Het allerbelangrijkste wat je kunt doen is investeren in je carrière. Kijk daarom verder dan wat vandaag de dag in de markt wordt gebruikt en realistisch naar de nabije toekomst met ontwikkelingen die al aan de gang zijn: automatisering, virtual reality, IoT, robotica, smart cities en robotica om er maar een paar te noemen. Dit zijn allemaal factoren die je loopbaan de komende decennia gaan beïnvloeden.

10. De volgende generatie IT'ers inspireren

Er is een te lage toevoer van nieuw personeel met de juiste skillset en vaardigheden die IT'ers leren gedurende de opleiding sluiten vaak niet aan op de beroepspraktijk. Hier kunnen we duidelijk nog een wereld winnen. We klagen graag vaak en veel in de IT, maar meestal willen we niets anders. Om de instroom aan te moedigen, moeten we jongeren duidelijk maken waarom we blij zijn in dit vak te werken, dus niet alleen wat we doen en hoe we het doen, maar ook waarom het ons enthousiast maakt. Dus leg uit: waarom houden we van IT?

ComputerWorld  Rayan Francis

Index