5 vragen bij de aanschaf van nieuwe IT
14-09-2012
Over ĂŠĂŠn ding is iedereen werkzaam binnen de zakelijke IT-wereld het eens: Nieuwe technologie kopen zonder je er vooraf in verdiept te hebben is nooit een goed idee.
Ieder product dat je jouw bedrijf binnenbrengt moet binnen de organisatie voor toegevoegde waarde zorgen door ofwel kosten te laten verminderen of door prestaties te verbeteren.
De verhalen die leveranciers je vertellen klinken bijna altijd goed. Iedere vendor kan goed uitleggen hoe zijn product jouw bedrijf vooruit helpt. Aan jou de taak om te bepalen welke technologie er werkelijk toe doet. Dit zijn vijf vragen die je kunt stellen om te bepalen of iets een hype of een realiteit is. De antwoorden op de vragen zijn met hulp van vice-president Rebecca Wettemann van Nucleus Research tot stand gekomen.
1. âKun je een voorbeeld geven?â
âVraag je leverancier naar bedrijven die op de jouwe lijken die de technologie al geĂŻmplementeerd hebbenâ, adviseert Wettemann. âVraag naar de ROI die zij behaald hebben en gebruik dat cijfer om zelf een schatting te maken en tot een beslissing te komen.â
2. âWat zijn de drie belangrijkste voordelen?â
Sommige leveranciers claimen dat hun producten je bedrijf op tien of zelfs vijftien manieren vooruit helpen. Hoewel dat waar kan zijn, âkomt de meeste ROI van nieuwe technologie door het toevoegen van slechts twee of drie voordelenâ, zegt Wettemann. âKijk daarom alleen naar de drie voornaamste voordelen en probeer deze op een betekenisvolle manier te vertalen naar jouw organisatie.â
3. âIn hoeveel stappen bereik ik mijn ROI?â
Als virtualisatiesoftware ervoor kan zorgen dat je geen nieuwe server hoeft te kopen, dan is het calculeren van de ROI vrij voor de hand liggend. Maar als ROI niet direct is af te leiden uit directe besparingen of toename van efficiency, dan wordt dit rekensommetje lastig. âEen toename in merkwaarde kan er ook voor zorgen dat meer nieuwe of bestaande klanten aankopen doenâ, zegt Wettemann. âMaar hoe meer stappen ik moet zetten om euroâs te gaan verdienen, hoe minder waarde de propositie voor mij krijgt.â
4. âKoop ik dit vanwege de productcatagorie?â
Als je weet dat je een CRM-oplossing nodig hebt of je hebt de term âbig dataâ gehoord en je wilt er ook iets mee doen, dan overweeg je de aanschaf van een product vanwege de productcategorie en niet vanwege de mogelijkheden. âWij zien dit keer op keer gebeuren, van kennismanagement tot webdiensten en van SOA tot andere acroniemenâ, vertelt Wettemann. âMensen willen iets in een hokje stoppen om generalisaties te kunnen maken.â Vergeet de categorie, adviseert ze. âVraag jezelf in plaats daarvan af: âWat is het specifieke businessprobleem dat ik probeer op te lossen en helpt dit product me daarbij?ââ
5. âBegrijpt mijn moeder dit ook?â
âBij ons noemen we dit de Mom Testâ, zegt Wettemann. âOm ervoor te zorgen dat je werknemers de technologie kunnen gebruiken, moeten ze begrijpen wat het is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Als je het niet aan je moeder kunt uitleggen, dan moet je er waarschijnlijk geen geld aan uitgeven.â
ComputerWorld  Minda Zetlin