Waarom de CIO veel meer met klanten moet praten
16-03-2016
De rol van de CIO verandert van leverancier van de interne infrastructuur naar een klantgerichte partner van de business, die er mogelijk vaker op uit moet om die klanten ook eens te treffen. Zo ook CIO Mark Sunday van Oracle, die soms meer bij klanten zit dan bij zijn eigen team.
De CIO krijgt de kans een belangrijkere rol te vervullen in de organisatie nu digitale technologie de kern wordt van alle interacties met de buitenwereld. Maar blijft de CIO desondanks binnen de muren van zijn kantoor zitten? Niet als het aan Mark Sunday ligt, de CIO van een van 's werelds grootste technologiebedrijven.
In een interview met Michael Krigsman van CXO Talk vertelt Sunday veel over hoe IT binnen de grote organisatie van Oracle is ingebed, hoe het werkt met de eigen producten van Oracle en hoe digitalisatie ook de techgigant verandert. Maar vooral: hoe zijn rol als CIO vooral naar buiten toe wordt vormgegeven.
Maar buiten het bedienen van zijn eindgebruikers, die 140.000 werknemers, is de rol van Sunday in de laatste jaren vooral extern gericht. De CIO is erg actief in het werken met klanten van Oracle en zoekt daarbij zijn collega's bij andere bedrijven op.
"Mijn meest favoriete bezigheid is het leren kennen van andere bedrijfstakken en andere organisaties", zegt Sunday tegen Krigsman. "Van sommige bedrijfsmodellen wist ik niet eens dat ze bestonden. Heerlijk vind ik dat, uit je kantoor en naar de klanten. Om te weten te komen wat hun zakelijke strategie is, hun doelen die ze nastreven en terloops ook te weten komen hoe ze daarin technologie inzetten. Hoe ze zijn georganiseerd en hoe ze omgaan met de uitdagingen die ze hebben."
"Verder heb ik een verregaande rol als ondersteuner van een klein aantal klanten. Elke directeur bij Oracle heeft een aantal belangrijke klanten onder zijn hoede die met raad en daad wordt bijgestaan. General Motors, Dow Chemical's en Capital One zijn klanten die ik zeer regelmatig ontmoet en waarvan ik mee praat over de zakelijke kansen en uitdagingen die ze tegenkomen."
Maar de externe rol van Sunday gaat nog verder dan dat. "Waar ik van geniet is mijn deelname aan een forum waarin we zo'n 15 tot 20 CIO's van verschillende bedrijven aan een ronde tafel zetten. Daarin komt het tot een actieve dialoog en leren we van elkaar. Verder vind ik het leuk om artikelen te schrijven, zoals bijvoorbeeld voor Forbes over digitaal leiderschap en andere zaken die het waard zijn om te delen. Overigens - en dat is wel interessant - gaat het in de gesprekken met onze klanten zelden over technologie en meer over het leiden van een bedrijf in een mondiale omgeving die enorm snel verandert."
Een erg ongewone rol voor een CIO, het ontmoeten en adviseren van de belangrijkste klanten van het bedrijf. Maar hard nodig, vindt Sunday. "Niet veel CIO's doen inderdaad alles wat ik hiervoor opnoemde, maar dat komt ook omdat zij producten verkopen aan klanten waarin de technologie al geïntegreerd zit. Maar wij hebben als bedrijf zo veel ervaring in verschillende facetten van het runnen van een business dat veel andere bedrijven daarin geïnteresseerd zijn."
"Wij zijn een wereldwijd opererend bedrijf, met een enorme schaal. Alleen al in mijn negenjarige periode als Oracle-CIO hebben we meer dan 100 overnames gedaan. Sinds 1998 hebben we een continue verandering doorgemaakt waarin we niet alleen onze business processen mondiaal hebben gestandaardiseerd maar tevens shared service centers neergezet hebben die mondiaal werken en waaruit we enorme omzetten terugkrijgen vanwege de enorme verbeteringen in de mate waarop we de markt bewerken. En het zorgt ervoor dat we in staat zijn als bedrijf al die overnames te absorberen in de laatste tien jaar."
"Dus het blijkt dat klanten niet alleen geïnteresseerd zijn in de technologie van Oracle, maar dat we vooral een organisatie zijn waarvan ze kunnen leren hoe je bepaalde zaken operationeel kan aanpakken."
CIO.NL