De C in CIO staat niet voor 'Celebrity'
25-08-2014
CIO Steve Bandowczak heeft in zijn carrière veel bereikt: Hij werkte bij grote wereldwijd opererende organisaties, heeft op de grootste podia gepresenteerd en indrukwekkende resultaten bereikt. Toch maakt hij nog steeds elke dag 30 minuten vrij om iets nieuws te leren.
Dat is een flinke investering van een over de wereld reizende bestuurder die de tel is kwijt geraakt van het aantal nachtvluchten dat hij jaarlijks maakt. Waarom is hij zo fanatiek bezig met constante scholing? Hoe ervaren hij ook is, Bandrowczak weet als geen ander dat hij nooit alle kennis zal vergaren, dus hij blijft zichzelf verbeteren. Zijn nieuwsgierigheid drijft hem daarin.
Na eerder CIO te zijn geweest voor bedrijven als Nortel, Lenovo en DHL, werkt Bandrowczak nu als senior vice-president business services bij HP. Hij is één van de CIO's wiens profiel staat opgenomen in het boek 'Confessions of a Successful CIO', waarin het onder andere gaat over een krachtige, maar sterk onderbelichte leiderschapskwaliteit, namelijk bescheidenheid.
In dit digitale tijdperk dat gedomineerd wordt door selfies (kijk naar mij!) en zelfbenoemde 'visionaire' leiders, is het tijd voor een collectieve introspectie.
Onderzoek bewijst het
Uit onderzoek blijkt dat bescheidenheid een belangrijke skill is voor leiders. Een studie die in september 2013 werd gepubliceerd door de Washington Foster School of Business toont aan dat werknemers die hun managers als bescheiden zien, zich meer betrokken voelen bij hun werk en minder snel naar een andere werkgever overstappen. Een studie uit mei van dit jaar, uitgevoerd door Catalyst, toont soortgelijke resultaten.
De CIO's die voor eerder genoemd boek geïnterviewd werden blijken deze eigenschap allemaal te bezitten. Ja, ze zijn vol zelfvertrouwen, maar dit wordt niet gedreven door hun ego.
Het is niet zo moeilijk om een bescheiden leider te spotten. Allereerst spreken ze open en eerlijk over falen. CTO Wayne Shurts van Sysco begint leiderschapsdiscussies met gemaakte fouten. De gevolgen van falen draag je immers altijd met je mee, zegt hij.
Een bescheiden CIO vindt daarnaast zijn eigen inbreng minder belangrijk dan die van zijn mensen. Shurts koestert een afkeer tegen bedrijfsculturen waar de werknemers in het veld slechts gezien worden als pionnen van de managers op kantoor. Hij vindt zijn mensen belangrijker voor het bedrijf dan hijzelf.
Bescheiden leiders weten ook dat ze soms op anderen moeten vertrouwen wat betreft advies en raad. Toen Carol Zierhoffer CIO was bij ITT, moest ze ondergaan dat de systemen en processen van het bedrijf gedecentraliseerd werden zodat ITT in drie afzonderlijke bedrijven kon worden opgesplitst.
Zierhoffer wist dat ze dit niet alleen kon. Eén van haar eerste acties was informatie inwinnen bij bedrijven die eerder waren opgesplitst, bijvoorbeeld Motorola. Ze kreeg niet alleen bruikbaar advies over het afslanken van IT-operations, maar ook over het behouden van haar beste mensen.
Het woordje 'ons'
Het meest in het oog springende bewijs van een nederige leider? Als de organisatie succes heeft, spreken deze CIO's in termen van 'wij' en 'ons'. Als het verkeerd gaat, spreken ze over 'ik' en 'mijn'.
Het probleem is dat veel businessmanagers dit niet doen. Tenenkrommend zijn de uitlatingen van bestuurders die zichzelf oh zo belangrijk vinden en trots op zichzelf zijn.
Door de bank genomen hebben mensen meer respect voor bescheiden leiders en vinden ze hen ook aardiger - dat zijn kwaliteiten die niet voor geld te koop zijn. Waar veel te veel mensen zich afvragen 'Wat levert het mij op?', vragen nederige managers zich af 'Hoe kan ik daarbij helpen?'.
Ben jij bereid je leven lang te blijven leren? Durf jij openlijk over mislukkingen te spreken? Ga je op zoek naar expertise in je netwerk - en geef je ook zelf advies zonder daarvoor iets terug te verwachten? Dit zijn maar enkele vragen die ambitieuze leiders zichzelf moeten afvragen. De C in CxO staat immers niet voor 'celebrity'.
CIO Â Dan Roberts CEO bij Quelette and Associates & Brian P. Watson schrijft en doceert al jaren over IT-leiderschap.