Digitaal ... maar ook mensentaal
"Internet in Business" RAI nov. 2001
Participatie TOLMC i-Portal stand
Sommige ondernemers onderschatten nog steeds het belang
van een helder internet en intranet. Het bouwen van een
internetsite wordt doorgaans gezien als een eenmalige project
dat je daarna nog een beetje "bijhoudt".
In de praktijk loopt dit vaak uit op een teleurstelling.
Om de continuĆÆteit van een site te waarborgen dient een
redactieformule opgezet te worden.
En er dient intern draagvlak gecreƫerd te worden.
Conventionele communicatiemiddelen kunnen zorgen voor
zuigkracht naar je site.
Hoewel we met digitale middelen communiceren, dienen onze
boodschappen niet digitaal maar mensentaal te bevatten.
De functie van het inter- en intranet ontwikkelt zich razendsnel
van informatie- naar etalagemedium en van communicatie- naar
een dialoogmedium.
De zakelijke doelgroep neemt vanachter de PC op internet het
heft in eigen handen en draait de waardeketen in een handomdraai om.
Internet is dus geen losse aanvulling, maar een integraal en
volwaardig onderdeel van de marketingmix.
En zodoende een positieve bijdrage levert aan het bedrijfsproces.
Back to Basics
Back to the basics van de marketing dus en je afvragen wie je klant is,
hoe je hem bereikt en wat je hem te bieden hebt. Wat voegt mijn
aanwezigheid op internet toe aan de relatie met die klant?
In de nieuwe wereld van e-business kan elk product op hoogst
individuele maat worden besteld en gemaakt.
E-business is het transparant maken van de markt.
Driekwart van e-business geschiedt nu al tussen bedrijven.
Het zijn nu nog veelal aankopen op het gebied van software,
hardware, muziek en boeken. De meeste informatie is niet schaars;
het probleem wordt om relevante informatie voor jou er uit te lichten.
Intelligent agents (slimme zoekmachines) spitten binnenkort op jouw
bevel het web door op zoek naar specifieke informatie.
Merk wordt mark
Dankzij internet kunnen (in)kopers overal ter wereld, informatie,
producten en hun prijzen bekijken en vergelijken, onderling informatie
en ervaringen uitwisselen. Een merk wordt - als je over een interessante
en goed onderhouden site beschikt - een mark
(een bookmark; een favoriete site van jou).
Aandacht creƫren, aandacht geven en de aandacht vasthouden wordt
in het derde millennium de harde rekeneenheid van internet en intranet.