CIO moet uit het IT-hok komen
10-09-2009
Uit een groot onderzoek van IBM blijkt dat CIO's van succesvolle
bedrijven zich steeds meer bezighouden met het hele bedrijf.
Ze zijn meer management dan puur IT. En dat heeft een impact
op alle IT-afdelingen. Techworld sprak met Peter Korsten,
vice president het onderzoeksinstituut dat het onderzoek heeft
uitgevoerd
De goede CIO, het hoofd van de IT-afdeling, houdt het hele
bedrijf in de gaten. Bij goed presterende bedrijven wordt het
IT-hoofd ook vaker betrokken bij de business, terwijl hij zich bij
minder succesvolle bedrijven vaker alleen met IT bezighoudt.
Dat zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek van IBM,
dat in het rapport 'The New Voice of the CIO' wordt
gepresenteerd.
Betrouwbare cijfers
"Het vak van CIO bestaat nu 30 jaar, maar er is nog nooit
onderzocht wat kennelijk succespatronen zijn.
Dat is nu voor het eerst empirisch in kaart gebracht",
zegt Peter Korsten. "We hebben alleen gekeken naar bedrijven
met een lage en met een hoge winstgroei.
De middengroep hebben we er uitgelaten, om de cijfers zo
duidelijk mogelijk te krijgen."
Het onderzoek is ook echt groots aangepakt.
Het is niet zomaar een websurvey, aldus Korsten.
"We hebben meer dan 2500 interviews afgenomen van een uur,
face to face, die elk ook nog eens een dag voorbereidingstijd
kostten. Er zit 15 manjaren in en er hebben anderhalf
duizend interviewers aan gewerkt."
CIO's moeten meer mee gaan denken met het management.
Ze moeten weten waar hun bedrijf mee bezig is en met
ideeƫn komen over hoe de positie ervan verbeterd kan worden.
De CIO wordt volgens Korsten ook steeds meer de spin in het
web. "We weten tegenwoordig allemaal hoe moeilijk het is om
betrouwbare financiƫle cijfers te krijgen. Als ik zou gaan
investeren, dan zou ik dus niet zozeer naar de financiƫle cijfers
van de CFO kijken, maar naar de operationele cijfers van de CIO.
Alle bedrijfsprocessen komen langs de CIO, logistiek, financieel,
acquisitie, orderportefeuille.
Daarmee is hij een erg goede bron van inzicht in de bedrijfsvoering."
Nieuwe kanalen
De CIO moet wel zelf het voortouw nemen, aldus Korsten.
"Het gaat erom die informatie allemaal sneller op elkaar af te
stemmen en dan te kijken wat er belangrijk is. Leading edge
CIO's verwachten bijvoorbeeld dat hun klanten meer nieuwe
kanalen gaan gebruiken en meer transparantie willen.
En dan ga je daar je organisatie op instellen. Ze zijn proactiever."
Hij geeft het voorbeeld van een CIO van een cosmetica-bedrijf
in Amerika, dat veelal huis aan huis verkoopt. De CIO is met de
mensen mee langs de deuren gegaan, waarna bleek dat er veel
verkocht werd via netwerken. Daarom heeft hij voorgesteld om
bijvoorbeeld Twitter en Facebook te gaan gebruiken.
"De eerste reacties vanuit het management waren verbaasd.
'We zijn toch een cosmeticabedrijf, geen IT-onderneming',
zeiden ze. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat het bedrijf
concurrerender werd."
Plekje veroveren
Een andere les die ze uit het onderzoek hebben geleerd is dat
er op dit gebied heel weinig verschillen zijn tussen bedrijfstakken
en ook niet tussen kleine en grote economieƫn of grotere of
kleinere bedrijven. Maar er zijn wel grote verschillen tussen
hoog en laag presterende bedrijven.
Dat betekent volgens Korsten dat het hoofd van de IT-afdeling
uit het serverhok moet komen. "IT is gewoon een businessproces,
net als alle andere processen. Het staat niet op zichzelf.
Dat wil zeggen dat je je als CIO relevant moet maken.
Veel IT-managers moeten in hun IT-hok blijven en ze worden
teruggestuurd als ze er uit proberen te komen.
Maar daardoor moet je je niet laten afschrikken.
Je moet je plekje veroveren. Het is van belang om vergaderingen
bij te wonen, bijvoorbeeld van sales of marketing, ook al vindt
iedereen dat je daar niets te zoeken hebt. Je hoeft ook niets te
zeggen, alleen maar te luisteren naar wat er speelt.
Als je daarna met ideeƫn komt waarmee je de business kan
verbeteren zal niemand er meer bezwaar tegen maken.
Met dit onderzoek willen we CIO's stimuleren om juist dat meer
te gaan doen."
TechWorldĀ
Index