Het inlevingsvermogen, de creativiteit, de kennis en ervaring van een communicatieadviseur dienen garant te staan voor verrassende oplossingen met aantoonbaar resultaat. In de communicatie dient hij zich vooraf af te vragen wat bereikt moet worden bij een doelgroep op kennis-, houding- en gedragsniveau. Dit dient samengevat te worden in een plan dat dient als basis en kader. Zie IJsberg theorie.
We dienen te beseffen dat reclame vaak een ongenode gast is. Men vraagt er immers niet om, voortdurend lastig gevallen te worden. De ontvanger bepaalt zelf welke informatie voor hem of zijn onderneming relevant is. Daarbij hebben wij te maken met een groep beslissers bestaande uit functionarissen die afhankelijk van hun rol en op de ƩƩn of andere manier invloed hebben op een investering. Ieder oordeelt op basis van zijn positie, functie of specialisme. Bijna alles in het reclamevak is al eens bedacht en gedaan. In de zakelijke communicatie zullen steeds meer consumentachtige technieken toegepast worden die inspelen op emotie. Waar het vanaf nu om gaat is combinaties te maken die verrassend en doeltreffend werken naar specifieke doelgroepen door interactieve communicatieconcepten.
Terug naar vragen
|